Hållbarutveckling
Hela vecka 51 kommer
vi att arbeta med hållbar utveckling. Arbetet kommer att vara schemabrytande
och tiderna finns här nedanför. Arbetet ska resultera i en film som ska visas
för hela högstadiet, och på vårens föräldramöte.
Dag
|
Tider
|
Uppgift
|
Måndag
|
09:00
- 15:00
|
Innan
lunch kommer eleverna att få träffa en filmpedagog som berättar lite om
filmskapande. På annan tid börjar arbetet med att skapa en storyboard..
Efter
lunch fortsätter detta arbete.
|
Tisdag
|
09:00
-15:00
|
Hela
denna dag är till att filma. Samla allt som behövs för att färdigställa
filmen.
|
Onsdag
|
09:00
-15:00
|
På
förmiddag arbeta vidare med att filma.
Efter
lunch börja klippa och redigera.
|
Torsdag
|
09:00
- 15:00
|
Innan
lunch färdigställa film. Klockan 10:00, samling och filmvisning i Aulan.
Efter
lunch: Musikalen Grease i Aulan
|
Fredag
|
08:45
– 12:00
|
Samling
i hemklassrummen. Sedan avslutning 09:00 i Aulan
|
Filmmall
Det här filmprojektet handlar om att du och din grupp ska ta
fram fakta kring ett klimatproblem. Istället för att skriva en faktauppsats ska
du visa och berätta vad du och din grupp har kommit fram till.
1. Samla in fakta:
Du ska samla in fakta från olika källor,
källor som är trovärdiga och pålitliga. I slutet av filmen ska dessa källor
redovisas.
2. Inledning
I inledningen av filmen ska syftet med
filmen framgå. Här presenterar ni de frågor som filmen ska ge svar på.
3.
Avhandling
Nu presenterar ni de relevanta fakta ni har
fått fram från de olika källorna. Eftersom det är en film behöver ni även visa
bilder och t ex grafer med siffor och statistik.
4.
Avslutning
I avslutningen besvaras frågeställningen.
Det är även då ni drar slutsatser av de fakta ni har presenterat. Ni ska även
sammanfatta kort det viktigaste och berättar vad ni har kommit fram till. Försök
sia om framtiden. Hur kommer det att se ut om tio år, om femtio år? Vilket är
det värsta och sämsta scenariot? Vilket är det bästa scenariot? Vad behöver
varje land göra? Vad behöver varje enskild människa göra.
5.
Frågor hjälper er framåt.
Vad handlar frågan om?
Vilka är orsakerna?
Vilka konsekvenser ger det?
Vad ska vi göra åt problemet?
Vilka påverkas?
Var finns problemet?
Hur ser olika framtids scenariot ut?
Hur kan vi hjälpa till för att lösa
problemet?
E
|
C
|
A
|
Eleven
kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, och skiljer då
fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla
motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser
.
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor
och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och
källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven
kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, och samhälle och
skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med
utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser
Eleven
kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för
utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och
källornas trovärdighet och relevans.
|
Eleven
kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med
välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven
kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för
välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas
trovärdighet och relevans.
|
Några ställen du kan
hitta gratisbilder på!
Öken
Stämmer det att öknarna blir större och större för varje år
som går. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få .
Gabriel, Eliezer, Johanna, Domian - ÖKEN
Växthuseffekt
Stämmer det att jordklotet blir allt varmare för vart år som
går och att isarna vid polerna och på Grönland kommer att smälta? Utred frågan,
och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Yousef A, Rand, Henok, Ali B - VÄXTHUSEFFEKTEN
Konsumtion
Stämmer det att det finns ett samband mellan vad vi äter och
hur varmt det är på jordklotet. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser
kommer då detta att få.
Basak, Abdiwasa, Youssef E, Benin, Burak - KONSUMPTION
Övergödning
Jag har hört att östersjön håller på att dö. Stämmer det att
Östersjön till 70 % är död. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer
då detta att få.
Aghogho, Samina, Teddy, Pontus - ÖVERGÖDNING
Befolkningstillväxt:
Är det sant att jordensbefolkning kommer att vara 20
miljarder om 50 år? Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då
detta att få.
Menal, Darius, Briawis, Diana F - BEFOLKNINGSTILLVÄXT
Ozonhålet
Jag har hört att ozonlagret är så tunt att det är farligt
att röra sig ute på Svalbard och i södra Australien för att man kan få
hudcancer. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Samantha, Camilla, Linus, Marcus, Anton - OZONHÅLET
Återvinning
Är det sannt att allt vi återvinner i i återvinningen
blandas ihop och eldas upp? Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer
då detta att få.
Stefanos, Eldin, Alex H, Iancu - ÅTERVINNING
Regnskogar
Stämmer det att vi hugger ner regnskogar i en sådan
omfattning att det varje år minskar med en yta större än Danmark? Utred frågan,
och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Emilia, Diana, Afra, Ali
A, Natan - REGNSKOGAR
Försurning av hav
Är det sant att haven blir allt surare och att det redan är
så surt att de flesta av jordens korallrev redan har dött! Utred frågan, och
beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Ahmed, Amar, Valentina, Connie – FÖRSURNING AV HAV
Artdöd
Stämmer det att varje dag så utrotas det tre arter på
jordklotet. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att
få.
William,
Alex K, Antouanet, Oliwia - ARTDÖD
Här kommer några pålitliga källor:
1. NE - nationalencyklopedin som finns i Skolwebben under Redskap. När du är inne i NE, kan du söka klicka dig vidare från Mer till Junior där faktatexterna är lite enklare formulerade.
2. Naturskyddsföreningen - www.naturskyddsforeningen.se,
3. Naturvårdsverket - www.naturvardsverket.se
4. Dagens nyheter - www.dn.se eller andra dagstidningar.
5. Miljömål som finns på Skolverkets hemsida - http://www.miljomal.se/Skola/
6. Greenpeace - www.Greenpeace.org
7. SMHI - www.smhi.se - Väder och klimat
8. Ny teknik - www.nyteknik.se
9. Johan Rockström, professor i Miljövetenskap vid Stockholms universitet http://www.stockholmresilience.org/21/contact/staff/1-16-2008-rockstrom.html
10. Fantastiska bilder av Mattias Klum som jobbar med professorn Johan Rockström.
11. Sveriges konsumenter - www.sverigeskonsumenter.se
12. Stilmedveten - http://www.sverigeskonsumenter.se/stilmedveten/
13. Rena kläder - http://www.renaklader.se/
14. Håll Sverige Rent - http://www.hsr.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar