Sidor

torsdag 10 december 2015

Schema v.51



Hållbarutveckling

Hela vecka 51 kommer vi att arbeta med hållbar utveckling. Arbetet kommer att vara schemabrytande och tiderna finns här nedanför. Arbetet ska resultera i en film som ska visas för hela högstadiet, och på vårens föräldramöte.


Dag

Tider
Uppgift
Måndag


09:00 - 15:00
Innan lunch kommer eleverna att få träffa en filmpedagog som berättar lite om filmskapande. På annan tid börjar arbetet med att skapa en storyboard..
Efter lunch fortsätter detta arbete.
Tisdag


09:00 -15:00
Hela denna dag är till att filma. Samla allt som behövs för att färdigställa filmen.
Onsdag


09:00 -15:00
På förmiddag  arbeta vidare med att filma.
Efter lunch börja klippa och redigera.
Torsdag


09:00 - 15:00
Innan lunch färdigställa film. Klockan 10:00, samling och filmvisning i Aulan.
Efter lunch: Musikalen Grease i Aulan
Fredag


08:45 – 12:00
Samling i hemklassrummen. Sedan avslutning 09:00 i Aulan

Filmmall

Det här filmprojektet handlar om att du och din grupp ska ta fram fakta kring ett klimatproblem. Istället för att skriva en faktauppsats ska du visa och berätta vad du och din grupp har kommit fram till.

1.      Samla in fakta:
Du ska samla in fakta från olika källor, källor som är trovärdiga och pålitliga. I slutet av filmen ska dessa källor redovisas.
2.      Inledning
I inledningen av filmen ska syftet med filmen framgå. Här presenterar ni de frågor som filmen ska ge svar på.
3.      Avhandling
Nu presenterar ni de relevanta fakta ni har fått fram från de olika källorna. Eftersom det är en film behöver ni även visa bilder och t ex grafer med siffor och statistik.
4.      Avslutning
I avslutningen besvaras frågeställningen. Det är även då ni drar slutsatser av de fakta ni har presenterat. Ni ska även sammanfatta kort det viktigaste och berättar vad ni har kommit fram till. Försök sia om framtiden. Hur kommer det att se ut om tio år, om femtio år? Vilket är det värsta och sämsta scenariot? Vilket är det bästa scenariot? Vad behöver varje land göra? Vad behöver varje enskild människa göra.
5. Frågor hjälper er framåt.

Vad handlar frågan om?
Vilka är orsakerna?
Vilka konsekvenser ger det?
Vad ska vi göra åt problemet?
Vilka påverkas?
Var finns problemet?
Hur ser olika framtids scenariot ut?
Hur kan vi hjälpa till för att lösa problemet?





E
C
A
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser

. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.


Några ställen du kan hitta gratisbilder på!



Öken

Stämmer det att öknarna blir större och större för varje år som går. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få .
Gabriel, Eliezer, Johanna, Domian - ÖKEN


Växthuseffekt

Stämmer det att jordklotet blir allt varmare för vart år som går och att isarna vid polerna och på Grönland kommer att smälta? Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Yousef A, Rand, Henok, Ali B - VÄXTHUSEFFEKTEN


Konsumtion

Stämmer det att det finns ett samband mellan vad vi äter och hur varmt det är på jordklotet. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Basak, Abdiwasa, Youssef E, Benin, Burak - KONSUMPTION




Övergödning

Jag har hört att östersjön håller på att dö. Stämmer det att Östersjön till 70 % är död. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Aghogho, Samina, Teddy, Pontus - ÖVERGÖDNING



Befolkningstillväxt:

Är det sant att jordensbefolkning kommer att vara 20 miljarder om 50 år? Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Menal, Darius, Briawis, Diana F - BEFOLKNINGSTILLVÄXT


Ozonhålet

Jag har hört att ozonlagret är så tunt att det är farligt att röra sig ute på Svalbard och i södra Australien för att man kan få hudcancer. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Samantha, Camilla, Linus, Marcus, Anton - OZONHÅLET



Återvinning

Är det sannt att allt vi återvinner i i återvinningen blandas ihop och eldas upp? Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Stefanos, Eldin, Alex H, Iancu - ÅTERVINNING



Regnskogar

Stämmer det att vi hugger ner regnskogar i en sådan omfattning att det varje år minskar med en yta större än Danmark? Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Emilia, Diana, Afra, Ali A, Natan - REGNSKOGAR


Försurning av hav

Är det sant att haven blir allt surare och att det redan är så surt att de flesta av jordens korallrev redan har dött! Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
Ahmed, Amar, Valentina, Connie – FÖRSURNING AV HAV



Artdöd

Stämmer det att varje dag så utrotas det tre arter på jordklotet. Utred frågan, och beskriv vilka konsekvenser kommer då detta att få.
William, Alex K, Antouanet, Oliwia - ARTDÖD








Här kommer några pålitliga källor:


1. NE - nationalencyklopedin som finns i Skolwebben under Redskap. När du är inne i NE, kan du söka klicka dig vidare från Mer till Junior där faktatexterna är lite enklare formulerade.
2. Naturskyddsföreningen - www.naturskyddsforeningen.se,
3. Naturvårdsverket - www.naturvardsverket.se
4. Dagens nyheter - www.dn.se eller andra dagstidningar.
5. Miljömål som finns på Skolverkets hemsida - http://www.miljomal.se/Skola/
6. Greenpeace - www.Greenpeace.org
7. SMHI - www.smhi.se - Väder och klimat
8. Ny teknik - www.nyteknik.se
9. Johan Rockström, professor i Miljövetenskap vid Stockholms universitet http://www.stockholmresilience.org/21/contact/staff/1-16-2008-rockstrom.html
10. Fantastiska bilder av Mattias Klum som jobbar med professorn Johan Rockström.
11. Sveriges konsumenter - www.sverigeskonsumenter.se
12. Stilmedveten - http://www.sverigeskonsumenter.se/stilmedveten/
13. Rena kläder  - http://www.renaklader.se/
14. Håll Sverige Rent - http://www.hsr.se/









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar