Sidor

tisdag 29 november 2016

Planering Kemi


Pedagogisk planering åk 8
Kolföreningar och lite miljö och klimat

Sidor  80-115
Syfte 

  • Använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera, och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.

  • Genomföra systematiska undersökningar i kemi

  • Använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället och inuti människan.


Konkreta mål
·         Kunna beskriva de begrepp som ingår i arbetsområdet (se nedan)
·         Kunna genomföra undersökningar samt formulera enkla frågeställningar, planera, utföra och utvärdera.
·         Veta varför kolatomen är så speciell
·         Lära dig varför kolföreningar är så vanliga och viktiga, hur kolföreningar är uppbyggda, vad som skiljer olika kolföreningar åt
·         Veta vad vi använder olika kolföreningar till (kolväten, alkoholer)
·         Lära dig vad fossila bränslen är, hur de används, fördelar/nackdelar med dem
·         Kunna beskriva kolets kretslopp och varför det är så viktigt och hur det kan påverkas
·         Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
·         Känna till fotosyntesen och förbränningen samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.
·         Känna till några konsekvenser vårt användande av kolväten har för den globala miljön

Undervisningen

·         Läsa, diskutera och granska artiklar och annan litteratur som behandlar ämnet.
·         Laborationer
·         Genomgångar
Bedömning  
Alla lektioner ligger till grund för bedömningen. Den sker vid diskussioner, inlämningsuppgifter, läxförhör, och labbrapport enligt matrisen på nästa sida.



Begrepp: kol, kolföreningar, organisk kemi, kolväten, omättade/mättade kolväten, strukturformel, molekylformel, isomer, fossila bränslen, naturgas, alkoholer, kolets kretslopp, energi, energikällor, fotosyntes, förbränning, växthuseffekt, växthusgas, global uppvärmning

Bedömningen avser
E
C
A
Förmåga att förstå begrepp, modeller och teorier och att kunna förklara biologiska samband i naturen och samhället.
Eleven har grundläggande kunskaper inom aktuellt område som tex organisk kemi  och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om kemiska processer i naturen och i samhället.
Eleven kan beskriva och ge exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Eleven har goda kunskaper inom aktuellt område som tex organisk kemi och visar det genom att förklara och visa samband inom dessa med  relativt god användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om kemiska processer i naturen och samhället.
Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.



Eleven har mycket goda kunskaper inom aktuellt område tex organisk kemi och visar det genom att förklara och visa samband inom dessa och något generellt drag med god användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i naturen och samhället.
Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Förmågan att genomföra systematiska undersökningar.
Eleven kan göra undersökningar från given planering och  bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar. I undersökningar använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningen kan förbättras.
Eleven gör enkla dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven kan göra undersökningar från given planering och formulerar enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta utifrån. I undersökningar använder eleven utrustning på ett säkert ändamålsenligt sätt.
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningen kan förbättras.
Eleven gör utvecklade dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Eleven kan göra undersökningar från given planering och formulerar enkla frågeställningar och planeringar. I undersökningar använder eleven utrustning på ett säkert ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med  god koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningen kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka .
Eleven gör välutvecklade dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Förmåga att använda sina biologikunskaper för att kommunicera, ta ställning och granska information
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar med enkla motiveringar. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument som till viss del för diskussionerna framåt.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar med utvecklade motiveringar. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument som för diskussionerna framåt.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar med välutvecklade motiveringar. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar