Pedagogisk
planering åk 8
Kolföreningar
och lite miljö och klimat
Sidor
80-115
Syfte
- Använda
kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera, och ta
ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
- Genomföra
systematiska undersökningar i kemi
- Använda kemins
begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska
samband i samhället och inuti människan.
Konkreta mål
·
Kunna
beskriva de begrepp som ingår i arbetsområdet (se nedan)
·
Kunna genomföra undersökningar samt formulera enkla
frågeställningar, planera, utföra och utvärdera.
·
Veta varför kolatomen är så speciell
·
Lära dig varför kolföreningar är så vanliga och viktiga, hur
kolföreningar är uppbyggda, vad som skiljer olika kolföreningar åt
·
Veta vad vi använder olika kolföreningar till (kolväten,
alkoholer)
·
Lära dig vad fossila bränslen är, hur de används,
fördelar/nackdelar med dem
·
Kunna beskriva kolets kretslopp och varför det är så viktigt och
hur det kan påverkas
·
Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och
globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
·
Känna till fotosyntesen och förbränningen samt energiomvandlingar
i dessa reaktioner.
·
Känna till några konsekvenser vårt användande av kolväten har för
den globala miljön
Undervisningen
·
Läsa, diskutera och granska artiklar och annan litteratur som
behandlar ämnet.
·
Laborationer
·
Genomgångar
Bedömning
Alla lektioner ligger till grund för bedömningen. Den sker vid
diskussioner, inlämningsuppgifter, läxförhör, och labbrapport enligt matrisen
på nästa sida.
Begrepp: kol, kolföreningar,
organisk kemi, kolväten, omättade/mättade kolväten, strukturformel,
molekylformel, isomer, fossila bränslen, naturgas, alkoholer, kolets kretslopp,
energi, energikällor, fotosyntes, förbränning, växthuseffekt, växthusgas,
global uppvärmning
Bedömningen
avser
|
E
|
C
|
A
|
Förmåga
att förstå begrepp, modeller och teorier och att kunna förklara biologiska
samband i naturen och samhället.
|
Eleven
har grundläggande kunskaper inom
aktuellt område som tex organisk kemi
och visar det genom att ge
exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp,
modeller och teorier.
Eleven
kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang
om kemiska processer i naturen och i samhället.
Eleven kan beskriva
och ge exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras
betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven
har goda kunskaper inom aktuellt
område som tex organisk kemi och visar det genom att förklara och visa samband
inom dessa med relativt god användning av kemins
begrepp, modeller och teorier.
Eleven
kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om kemiska processer i naturen och samhället.
Eleven
kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga
upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
|
Eleven
har mycket goda kunskaper inom
aktuellt område tex organisk kemi och visar det genom att förklara och visa samband inom dessa och något
generellt drag med god
användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om kemiska processer i naturen och samhället.
Eleven kan förklara och generalisera
kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse
för människors levnadsvillkor.
|
Förmågan
att genomföra systematiska undersökningar.
|
Eleven
kan göra undersökningar från given planering och bidra
till att formulera enkla frågeställningar och
planeringar. I undersökningar använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
Eleven
kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller
och teorier. Eleven för enkla
resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag
på hur undersökningen kan förbättras.
Eleven gör enkla
dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och
skriftliga rapporter.
|
Eleven
kan göra undersökningar från given planering och formulerar enkla
frågeställningar och planeringar som det efter
någon bearbetning går att arbeta utifrån. I undersökningar använder
eleven utrustning på ett säkert ändamålsenligt
sätt.
Eleven
kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska
modeller och teorier. Eleven för
utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningen kan förbättras.
Eleven gör utvecklade dokumentationer av undersökningar med tabeller,
diagram, bilder och skriftliga rapporter.
|
Eleven
kan göra undersökningar från given planering och formulerar enkla
frågeställningar och planeringar. I undersökningar använder eleven utrustning
på ett säkert ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven
kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och
teorier. Eleven för välutvecklade
resonemang kring resultatens rimlighet i
relation till möjliga felkällor och ger
förslag på hur undersökningen kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka .
Eleven gör välutvecklade
dokumentationer av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och
skriftliga rapporter.
|
Förmåga
att använda sina biologikunskaper för att kommunicera, ta ställning och
granska information
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö
och samhälle och skiljer då fakta från värderingar med enkla motiveringar. I diskussionerna ställer eleven frågor och
framför och bemöter åsikter och argument som till viss del för diskussionerna framåt.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö
och samhälle och skiljer då fakta från värderingar med utvecklade motiveringar. I diskussionerna ställer eleven frågor
och framför och bemöter åsikter och argument som för diskussionerna framåt.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö
och samhälle och skiljer då fakta från värderingar med välutvecklade motiveringar. I diskussionerna ställer eleven
frågor och framför och bemöter åsikter och argument som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar