Sidor

tisdag 2 maj 2017

Fysik

Planering Ljud och Ljus Åk 8



Lektion 1
Lektion 2
V16
Genomgång Ljudets egenskaper + Film om ljud
Stämgaffel i vatten, Stetoskop
Läxa 64-69
Sugrörs instrument. Spela på Linjal
                             Svara på frågor, Stetoskop
V17
Diskussionsfrågor sid 80 +81
Resonanslåda
Alarmklocka
Läxa 70-77


V18

Skriftligt läxförhör Ljud
Introduktion ”Ljus”
Ljusets egenskaper 86-88
Film

Reflektion av ljus 89-91
Laboration

V19
Ljusbrytning 92-94
Laboration
Ljusetsbrytning
Laboration
Ögat Läxa 92-96
Läxförhör

V20
Färger


Prov

Underlag för bedömning:
  • Skriftligt läxförhör
  • Hur du använder materialet och genomför laborationer
  • Muntliga diskussioner


Ljud


Sid 64.-83

Efter avslutat moment ska du:
*kunna förklara hur ljud uppkommer och vad som krävs för att ljud ska kunna sprida sig
*veta vad som menas med en våglängd
*veta hur fort ljudet färdas i luft samt att ljudets hastighet varierar i olika material
*veta vad som menas med frekvens samt vilken enhet detta mäts i
*veta vad som menas med ultra- och infraljud
*känna till hur ett ekolod fungerar och hur det utnyttjas
*kunna skillnaden mellan höga och låga toner respektive starka och svaga toner
*känna till hur tonen kan påverkas i olika instrument
*veta vad som menas med resonans
*kunna i vilken enhet man mäter ljudnivå
*känna till faran med höga ljudnivåer samt veta att det finns olika gränsvärden för ljudnivå i samhället
* kunna förklara hur örat är uppbyggt

Begrepp: Ljudvågor, ljuskälla, vibrationer, förtätningar, förtunningar, stämgaffel, frekvens, eko, akustik, efterklang, ekolod, hertz, resonans, ultraljud, infraljud, ljudnivå,  ljudstyrka, decibel, tinnitus, örats delar (ytteröra, mellanöra, trumhinna, hörselben, snäcka, hörselnerv)
Ljus
Sid 84 – 109

*veta varför vi kan se saker, även sådana saker som inte utsänder något ljus
*veta hur skuggor (skarpa och suddiga) uppkommer
*känna till hur ljus utbreder sig
*kunna hur ljus reflekteras i en plan spegel
*kunna olika typer av speglar och linser samt vad dessa används till
*känna till att ljus bryts mellan två olika medier (t ex vatten och luft) och på så sätt kan skapa
 ”synvillor” men också koncentrera ljuset t ex i ett förstoringsglas
*känna till några olika optiska instrument som använder sig av linser och/eller speglar
*känna till begreppet totalreflektion samt kunna nämna ett användningsområde för fiberoptik

För att uppnå C eller högre ska du:
*kunna förklara varför vissa saker, t ex reflexer, syns mycket bättre än andra
*veta hur ljuset reflekteras i olika speglar och bryts i olika medier samt kunna rita upp strålgången för
  detta
*kunna förklara vad totalreflektion är och hur det används
*förstå och kunna förklara hur linser utnyttjas för att få en lämplig strålgång i olika optiska instrument
  t ex glasögon, en kikare eller en kamera
*känna till att ljus är en form av strålning som kan beskrivas som en transversell vågrörelse
*kunna förklara hur vi kan se olika färger
*förstå fenomenet polarisering
*känna till andra typer av (elektromagnetisk) strålning än ljus samt förstå hur de olika typerna skiljer
  sig åt


Några begrepp som ingår i kursen:
ljus, ljusstråle, skuggor, olika typer av speglar (plana, konkava och konvexa), reflektion, infalls- och reflektionsvinkel, brytning av ljusstrålar i olika medier (tätare och tunnare ämnen), brytningsvinkel, totalreflektion, fiberoptik, linser (konkava och konvexa), fokus (brännpunkt), brännvidd, avbildning i linser, optiska instrument, ögat, översynthet och närsynthet, spektrum, transversell vågrörelse, elektromagnetisk strålning, våglängd, prisma, polarisering, laser



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar