1.
Känna till olika livsformer, förutsättningarna för liv samt hur man
vetenskapligt sorterar och grupperar dem.
Lärandemål/ förståelsemål
|
Kriterier för måluppfyllelse
|
|
a) Känna till hur man kan
sortera djur och växter utifrån likheter och olikheter på ett vetenskapligt
sätt
|
Jag kan sortera djur och växter
på ett vetenskapligt sätt
|
|
b) Veta vad som behövs för liv
på jorden
|
Jag kan förklara vad som behövs
för liv
|
|
c) Förstå hur och varför livet
på jorden delas in i olika grupper
|
Jag kan berätta om livet på
jorden utifrån släktskap och utveckling
|
|
d) Använda dina kunskaper för
att fundera över om ett påstående kan vara sant och förklara varför
|
Jag kan använda mina kunskaper
för att förklara varför något är sant
|
2. Kunna
sätta upp hypoteser och genomföra experiment samt dra slutsatser.
Lärandemål/ förståelsemål
|
Kriterier för måluppfyllelse
|
|
a) Känna till hur man genomför
ett experiment utifrån ”fair test”
|
Jag kan nämna flera exempel på
vad som påverkar ett experiment så att det blir ”fair test”
|
|
b) Kunna förklara skillnaden
mellan hypotes och en frågeställning.
|
Jag kan förklara skillnaden
mellan en hypotes och en frågeställning.
|
|
c) Förstå hur man kan skriva en
bra slutsats med utgångspunkt i frågan och hypotesen.
|
Jag kan skriva en slutsats som
utgår från frågeställningen och mina hypoteser samt utifrån de resultat
experimenten visat
|
|
3.
Kunna dokumentera det man gör så att andra förstår vad man gjort.
Lärandemål/ förståelsemål
|
Kriterier för måluppfyllelse
|
|
a) Beskriva i ord och bild det
du ser, så att andra förstår
|
Jag kan beskriva i ord och bild
det jag ser så att andra förstår
|
|
b) Kunna använda rapportmallen
när man skriver ner det man gjort.
|
Jag kan följa rapportmallen och
skriva ner det vi gjort.
|
|
c) Kunna använda rapportmallen
för att kamratbedöma en kompis rapport.
|
Jag kan göra en kamratbedömning
enligt ”2 stjärnor 1 önskan”
|
|
d) Utveckla din förmåga att dra
nytta av din egen dokumentation
|
Jag vet hur jag ska använda min
dokumentation för att presentera saker muntligt och skriftligt
|
4.
Kunna samarbeta för att få ett gemensamt resultat samt utvärdera sin
arbetsinsats
Lärandemål/ förståelsemål
|
Kriterier för måluppfyllelse
|
|
a) Kunna samarbeta i grupp för
att genomföra experiment och övningar.
|
Jag kan samarbeta med olika
personer
|
|
b) Förstå hur man bedömer sin
egen arbetsinsats
|
Jag kan bedöma min egen
arbetsinsats utifrån kriterierna för bedömning av arbetet i biologi
|
|
Tidspalnering
|
|
Lektion 1
|
Lektion 2
|
Lektion 3
|
35
|
Livets former
|
Introduktion
|
Skansen
|
Vad är liv
|
36
|
Livets former
|
Cellen + Mikroskåp
|
Använda mikroskåp
|
Använda mikroskåp
Frågestund
Läxförhör sid 4-15
|
37
|
Livets former
|
Sortera liv.
Arter, släkten, familjer
Livetsträd
|
Odla frön.
Djur teori
|
Diskutera likheter och
skillnader på två djurgrupper
Läxa djurgrupper
|
38
|
Livets former
|
Teori Växter
|
Studera frön.
Skriva rapport
|
Gå ut och titta på växter
Läxförhör sid 62-75
|
39
|
Livets former
|
Teori Urdjur och alger
|
Vattenkraftverket
Skriva resonerande text
|
Forts. kraftverket
Läxförhör sid 76-81
|
40
|
Livets former
|
Teori Bakterier/Virus
|
Mikroskåpsuppgift
Skriva rapport
|
Examination
|
41
|
Samspel och pubertet
|
Teori Vad är kön
Könsorgan
|
Läsa bok
Diskussionsövningar
|
The love doctor
Läxförhör 216-220
|
42
|
Samspel och pubertet
|
Teori Pubertet
|
Diskussionsövningar
Film
|
The love doctor
Läxförhör 216-220
|
43
|
Samspel och pubertet
|
Ordkunskap
|
Diskussionsövningar
Film
|
Den stora sexkampen
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar