Sidor

måndag 7 september 2015

Planering Biologi

1. Känna till olika livsformer, förutsättningarna för liv samt hur man vetenskapligt sorterar och grupperar dem.
Lärandemål/ förståelsemål
Kriterier för måluppfyllelse

a) Känna till hur man kan sortera djur och växter utifrån likheter och olikheter på ett vetenskapligt sätt
Jag kan sortera djur och växter på ett vetenskapligt sätt
b) Veta vad som behövs för liv på jorden
Jag kan förklara vad som behövs för liv
c) Förstå hur och varför livet på jorden delas in i olika grupper
Jag kan berätta om livet på jorden utifrån släktskap och utveckling
d) Använda dina kunskaper för att fundera över om ett påstående kan vara sant och förklara varför
Jag kan använda mina kunskaper för att förklara varför något är sant

2. Kunna sätta upp hypoteser och genomföra experiment samt dra slutsatser.
Lärandemål/ förståelsemål
Kriterier för måluppfyllelse

a) Känna till hur man genomför ett experiment utifrån ”fair test”
Jag kan nämna flera exempel på vad som påverkar ett experiment så att det blir ”fair test”
b) Kunna förklara skillnaden mellan hypotes och en frågeställning.
Jag kan förklara skillnaden mellan en hypotes och en frågeställning.
c) Förstå hur man kan skriva en bra slutsats med utgångspunkt i frågan och hypotesen.
Jag kan skriva en slutsats som utgår från frågeställningen och mina hypoteser samt utifrån de resultat experimenten visat

3. Kunna dokumentera det man gör så att andra förstår vad man gjort.
Lärandemål/ förståelsemål
Kriterier för måluppfyllelse

a) Beskriva i ord och bild det du ser, så att andra förstår
Jag kan beskriva i ord och bild det jag ser så att andra förstår
b) Kunna använda rapportmallen när man skriver ner det man gjort.
Jag kan följa rapportmallen och skriva ner det vi gjort.
c) Kunna använda rapportmallen för att kamratbedöma en kompis rapport.
Jag kan göra en kamratbedömning enligt ”2 stjärnor 1 önskan”
d) Utveckla din förmåga att dra nytta av din egen dokumentation
Jag vet hur jag ska använda min dokumentation för att presentera saker muntligt och skriftligt

4. Kunna samarbeta för att få ett gemensamt resultat samt utvärdera sin arbetsinsats
Lärandemål/ förståelsemål
Kriterier för måluppfyllelse

a) Kunna samarbeta i grupp för att genomföra experiment och övningar.
Jag kan samarbeta med olika personer
b) Förstå hur man bedömer sin egen arbetsinsats
Jag kan bedöma min egen arbetsinsats utifrån kriterierna för bedömning av arbetet i biologi




Tidspalnering




Lektion 1
Lektion 2
Lektion 3
35
Livets former
Introduktion
Skansen
Vad är liv

36
Livets former
Cellen + Mikroskåp
Använda mikroskåp
Använda mikroskåp
Frågestund
Läxförhör sid 4-15
37
Livets former
Sortera liv.
Arter, släkten, familjer

Livetsträd
Odla frön.

Djur teori
Diskutera likheter och skillnader på två djurgrupper

Läxa djurgrupper
38
Livets former
Teori Växter
Studera frön.
Skriva rapport

Gå ut och titta på växter

Läxförhör sid 62-75
39
Livets former
Teori Urdjur och alger
Vattenkraftverket
Skriva resonerande text
Forts. kraftverket

Läxförhör sid 76-81
40
Livets former
Teori Bakterier/Virus


Mikroskåpsuppgift
Skriva rapport
Examination
41
Samspel och pubertet
Teori Vad är kön
Könsorgan

Läsa bok
Diskussionsövningar
The love doctor
Läxförhör 216-220
42
Samspel och pubertet
Teori Pubertet
Diskussionsövningar
Film
The love doctor

Läxförhör 216-220
43
Samspel och pubertet
Ordkunskap
Diskussionsövningar
Film
Den stora sexkampen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar