Sidor

tisdag 1 september 2015

Svenska tis 1/9 åk

Vi pratade om lässtrategier och lite om vad boken handlar om. Slow reader och fast reader. En mening kan betyda väldigt olika beroende på vilket ord som betonas  i muntligt tal. Tex "Du måste jobba övertid i morgon" Betonar jag "Du" så menar jag dig och ingen annan, betonar jag "i morgon" så menar jag att det är i morgon och inte om två dagar eller nästa vecka.
 I skriftform finns inte dessa betoningar. Vi vet inte vilket ord som är det viktigaste i meningen om det inte är någon som säger den. När man läser en text brukar vi ändå förstå av sammanhanget vad som är viktigt i en mening. Vi pratade också om att vi läser olika. En person från Indien kanske ser alla personer i boken som indier. Vi kopplar på våra erfarenheter och minnen när vi läser en skönlitterär text.
 Ibland när vi läser så börjar vi tänka på annat vilket är ganska vanligt och det är lätt att glömma vad vi läst. Då får vi kanske läsa om sidorna.

Nästa lektion börjar jag läsa "Hur kär får man bli" av Katarina von Bredow. Vi läser första kapitlet i boken Portalen och lär oss vidare om läsning, kunskapskraven, strategier osv.

Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar