American States
Du kommer att arbeta med din amerikanska stat vecka 12 och presentera din stat muntligt inför en liten grupp vecka 14.
Du kommer att arbeta med din amerikanska stat vecka 12 och presentera din stat muntligt inför en liten grupp vecka 14.
Syfte och innehåll
I
arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att…
•Lär dig om olika amerikanska stater
•Lära dig ord och uttryck
•Känna igen olika amerikanska dialekter
•Att berätta om och visa fakta om en stat
•Att få en mer nyanserad bild av USA
Undervisning
Arbetssätt:
•Söka information och fakta från
olika källor
•Skriva ner, förklara på engelska
nya ord och begrepp för att lära dina kamrater dessa ord
•Träna i par på att berätta om sin
stat
Följande
ska du ta reda på om din stat:
•Geografiskt läge – plats på karta
•Geografisk fakta och klimat–
huvudstad, städer, floder, berg, skog, odlad mark; typisk klimat som öken, nederbörd, torrt, soligt, regnigt,
orkaner
•Största indianstammarna i staten
och indianernas nuvarande situation (Native Americans)
•Svenska städer (New Sweden) och
svenskättlingar
•Turistattraktioner
•Kända personer från den staten och
”stereotypiska” drag på människor
•Kända sportlag inom t ex
basketball, baseball, American Football, NHL (national hockey league)
•Industrier och naturtillgångar -
•Några historiskt viktiga händelser:
Frihetskriget, inbördeskriget, tågrälsen, Kubakrisen, KKK (ku
klux
klan), slaveriet, indiankrig, de första nybyggarna från Europa, the Civil Right
Movement,
Bedömning
Underlag
för bedömning är: Ditt språk i tal och
skrift, din muntliga redovisning, omfattningen på ditt arbete
Läraren bedömer
hur du…
|
på ett i huvudsak
fungerande sätt ( E )
|
på ett relativt väl
fungerande sätt ( C )
|
på ett väl fungerande
sätt
( A )
|
Realia (fakta om ett land)
|
· Du berättar översiktligt (=ytligt) om några
företeelser om din amerikanska stat.
· Du gör enkla jämförelser med egna erfarenheter och
kunskaper.
|
· Du berättar utförligt några företeelser om din
amerikanska stat.
· Du gör välutvecklade jämförelser med egna
erfarenheter och kunskaper.
|
· Du berättar utförligt och nyanserat några företeelser
om din amerikanska stat.
· Du gör välutvecklade och nyanserade jämförelser med
egna erfarenheter och kunskaper.
|
Språklig nivå
|
· Ordvalet är enkelt.
· Meningarna är begripliga.
· Variationen i text och tal är enkel.
· Du blandar tempus en del, men det påverkar inte
förståelsen av tal eller text.
· Du kastar om ordföljden en del, men det påverkar inte
förståelsen av text eller tal.
|
· Ordvalet är relativt varierat och relativt tydligt.
(Du använder dig t.ex. av en del synonymer och definitioner för att inte
upprepa
dig.)
· Meningarna är relativt varierade. (Du varierar ibland
kortare meningar med längre mer komplexa strukturer.)
· Text och tal är relativt varierad. (Du varierar
ibland fundament och håller en röd tråd.)
· Du använder i huvudsak korrekta tempusformer.
· Ordföljden är i huvudsak korrekt. (Exempel på
felaktig omvänd ordföljd finns, men stör inte flytet.)
|
· Ordvalet är varierat, tydligt, nyanserat och
träffsäkert. (Du använder dig på ett effektivt sätt av synonymer,
definitioner och omskrivningar.)
· Meningarna är av varierande längd och komplexitet och
fungerar väl. (Du varierar genomgående meningars längd och komplexitet.)
· Text och tal är varierad. (Du varierar fundament och
håller en röd tråd.)
· Du använder genomgående korrekta tempusformer.
· Ordföljden är korrekt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar