Sidor

onsdag 27 september 2017

Föra diskussion framåt


E
C
A

Förmågan att använda naturvetenskaplig information

I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt.
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt.
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.





B: Titta på film

1.    Sätt dig in i ämnet.

Det kan tex vara att läsa en faktatext, titta på en film, intervjua någon eller på annat sätt lära dig mer om något.
Var noga med att vilken källan till informationen är.

2.    Lyssna och bekräfta

Använd något som den du argumenterar med sa. Börja meningen med
Tex
Du menar att….
Tänker du att…
Förstår jag dig rätt…

Börja inte med ordet jag


3.    Fortsätt utveckla

Tillför egna tankar och reflektioner om det som sagt tex

Om det är så då borde även….
Jag håller med för att ……
Jag håller inte med därför attt …..


4.    Fördjupa diskussionen

Tillför ny fakta i diskussionen som rör ämnet.

5.    Bredda diskussionen


Man tänker i ett större perspektiv, tex. socialt, ekonomiskt, hållbarhet, känslomässigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar