|
E
|
C
|
A
|
Förmågan att använda naturvetenskaplig information
|
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför
och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till
viss del för diskussionerna framåt.
|
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför
och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för
diskussionerna framåt.
|
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför
och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för
diskussionerna framåt och fördjupar
eller breddar dem.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör
energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och
formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar
samt beskriver några tänkbara konsekvenser
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör
energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och
formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar
samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör
energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och
formulerar ställningstaganden med välutvecklade
motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
|
B: Titta på film
|
1.
Sätt dig in i ämnet.
Det kan tex vara att läsa en faktatext, titta på en
film, intervjua någon
eller på annat sätt lära dig mer om något.
Var noga med
att vilken källan till informationen är.
2.
Lyssna och bekräfta
Använd något
som den du argumenterar med sa. Börja meningen med
Tex
Du menar att….
Tänker du att…
Förstår jag dig rätt…
Börja inte med ordet jag
3.
Fortsätt utveckla
Tillför egna
tankar och reflektioner om det som sagt tex
Om det är så då borde även….
Jag håller med för att ……
Jag håller inte med därför attt …..
4.
Fördjupa diskussionen
Tillför ny
fakta i diskussionen som rör ämnet.
5.
Bredda diskussionen
Man tänker i
ett större perspektiv, tex. socialt, ekonomiskt, hållbarhet, känslomässigt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar