Sidor

tisdag 24 november 2015

Kemiplanering

Atomer och kemiska reaktioner åk 7   

Vecka
Tisdag (45 min)

Onsdag (80 min)

Torsdag ( 40 min)
45
Introduktion
Brännare + elda lycopodium, magnesium
Laboration
Forts brännare, utrustning, säkerhet,

Grundämne, molekyl och atomer
46
Grundämne, molekyl och atomer
Laboration
Olika blandningar
Vikarie, läsa text
47
Blandningar
Lösning, blandning

Laboration
Smälta is + Skriva rapport
Kemiskt språk
Läxa 18-27 20 första grundämnen
48
Periodiska systemet

Separation av ämnen
Lab. Separera Blandning, salt, sand, vatten
Terori Separationsmetoder
49


Hållbar utveckling
Modeller: Kretslopp
Hållbar utveckling
Växthuseffekt, Försurning, ozonhål
Hållbar utveckling:
Övergödning
Läxförhör
50
Film
Film
Film

Långsiktiga mål:
·         använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
·         genomföra systematiska undersökningar i kemi
·         använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan


Lärandemål:    
Ha förståelse för
  • ·     en enkel atommodell och hur den kan beskriva och förklara materiens uppbyggnad, elekktroner, protoner, neutroner→ atomer → molekyler → blandningar, grundämnen, kemiska föreningar  → materia.
  • ·         partiklars rörelser som förklaring till övergångar mellan fast form, flytande form och gasform och vad övergångarna heter.
  • ·         indelningen av ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt
  • ·         Kunna några vanliga grundämnen och deras förkortningar och med dessa beskriva enkla kemiska reaktioner.  tex 2 H2 + O2 → 2 H2O
  • ·         några metoder för att separera ämnen, tex dela upp lösningar lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar.
  • ·          Vattnets egenskaper och kretslopp.
  • ·         Några enkla laborationer. Planering, utförande och utvärdering
  • ·         dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter
  • ·         kunna ge exempel på olika vanliga gaser, både rena grundämnen och kemiska föreningar, både med namn och kemiskt tecken
  • ·         med periodiska systemets hjälp kunna se vilka grundämnen som är i gasform i rumstemperatur
  • ·         veta att luften är en blandning av gaser och vilka dessa gaser är
  • ·         veta lite mer om de olika gaser som finns i luften, bla a vilka egenskaper de har, hur man kan skilja dem åt och vilken betydelse de har
  • ·         kunna beskriva de miljöproblem som är relaterade till detta avsnitt, t ex ozonproblemet,  luftföroreningar, växthuseffekten, surt regn, övergödning
  • ·         veta vilka ädelgaserna är, vad som kännetecknar dessa samt kunna vad de vanligaste ädelgaserna används till
  • ·         med enkla experiment kunna påvisa syrgas, vätgas och koldioxid
  • ·         känna till vattnets betydelse för livet på jordklotet
  • ·         känna till några av vattnets egenskaper
  • ·         känna till vattnets kretslopp


Några begrepp som ingår i kursen: atomer, atomslag, molekyler, grundämnen, metaller, ickemetaller, kemiska tecken, periodiska systemet, kemiska föreningar, kemiska reaktioner, molekylformel, reaktionsformler, fast, flytande, gas, fysikalisk omvandling, kondenseras, koka, förångas, smältpunkt, kokpunkt, 



E
C
A
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser

. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.

Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier.

Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska modeller och teorier.

Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt.

 Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och teorier.

Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka.
Eleven har grundläggande kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp, modeller och teorier.

Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband i naturen.

. Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. or.
Eleven har goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av kemins begrepp, modeller och teorier.

Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på förhållandevis komplexa kemiska samband i naturen.

Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling.
Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av kemins begrepp, modeller och teorier.

 Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i naturen..

Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar