Sidor

torsdag 12 november 2015

Skrivartävling!

Skriv en kort berättelse (novell) och lämna in till skrivartävlingen. Jag skrev en början på en berättelse igår som jag inte vet hur den kommer sluta.

Solen kastade av sig sina kläder. Det kändes som strålarna bröt sig in under huden. Plötsligt var värmen här och jag tog av mig min gröna jacka. Gräset var fortfarande fuktigt och jorden luktade ruttet. Gammalt hundbajs fräste till i näsan, kroppen drog ihop sina nerver, krampade, så att all mat från igår var på väg ut. Håret fastnade i glasögonbågen när jag skulle ta av mig dem och då slog det mig att killen borta vid hönsnätet måste vara han från zooaffären. 
-Du står här å hänger, eller?
- vaddårå...vad tror du?
- Jag bara frågade...En undran bara. Du står ju bara här!
- Alla undrar...Alla! Kan du gå? Jag vill vara ifred! - Förresten, vet du var man kan få tag i lite stålar?
- Vaddå, hur mycket behöver du?
- En femtilapp, till cigaretter. Har du det, eller?
I samma ögonblick som jag tog upp min plånbok ur byxfickan slet han plånboken ur handen på mig
- Va faan gör du! Lugna dig lite va!
Det gick så fort. En fickkniv åkte fram. Han började vifta och göra cirklar i luften med den, precis framför mitt ansikte.
Jag försökte ta tag i hans arm, fäktade och slog allt vad jag kunde. Det bara brände till i sidan av magen.

Jag vaknade upp en bit därifrån. Kände att tröjan var som knäckebröd. Stelnat blod täckte en sidan. Jag frös och tänkte att jag...

2 kommentarer:

  1. Det får vi se! Jag vet ännu inte. Han kanske kommer på att han vill bli låssmed eller att han inte alls gillar majskolvar.

    SvaraRadera
  2. Lika fort som han plockade plånboken ur min hand hade han tagit fram en fickkniv och började vifta och göra cirklar i luften med den, precis framför mitt ansikte.

    SvaraRadera